Jógový rozcestník pro Sedlčany a okolí
Jógové styly a směry

Hatha jóga

Hatha jóga patří na západě k nejrozšířenějším jógovým stylům. Zaměřuje se zejména na fyzické tělo, ze kterého odstraňuje ztuhlost, malátnost a nečistoty a naopak mu propůjčuje lehkost, stabilitu, pevné zdraví a vitalitu. Důležitá je i pro psychiku, které přináší schopnost koncentrace a vyrovnanost. Z jógových technik využívá zejména relaxace a pozice těla (ásany), jóginské dýchání (pránájámu), polohy rukou (mudry), procedury k čistění těla (krije) a recitace (mantry). V případě duchovních aspirantů bývá často vnímána jako předstupeň a důležitá průprava k vyšším technikám rádžajógy.

Popis: Václav Kotyk
Lektoři: Václav Kotyk (dle Mahéšvaránandy), Karolína Polidová (dle Gítanandy), Dagmar Hellerová, Barbora Voháňková, Karolína Nietscheová



Hormonální jóga

Hormonální jóga je holistický systém cviků, který působí na úrovni fyziologické (podporuje přirozenou tvorbu hormonů), tělesné (tvaruje tělo, pomáhá správnému držení těla, posiluje svaly), psychické (pomáhá zvládat stres, udržuje emoční rovnováhu) a energetické (přináší vitalitu a duševní pohodu).

Jedná se o přesně danou sestavu jógových cviků doprovázených břišním dýcháním. Cviky masírují žlázy s vnitřní sekrecí, a tak optimalizují jejich funkce. Tím je podporována přirozená tvorba hormonů v těle. Z jógových technik využívá zejména pozice těla (ásany), jóginské dýchání (pránájámu), práci s energií, relaxaci s vizualizací, polohy rukou (mudry) a recitace (mantry).

Tento druh jógy pomáhá v menopauze, při problémech s otěhotněním, při hypofunkci štítné žlázy nebo jen k tomu být fit a cítit se dobře.

Popis: Dagmar Hellerová
Lektoři: Dagmar Hellerová



Jóga pro těhotné (gravidjóga)

Jóga pro těhotné je jemné cvičení vhodné pro nastávající maminky. Součástí lekce jsou ásány vycházející z Hatha jógy, které jsou speciálně přizpůsobené jinému stavu těhotné ženy a jejímu rostoucímu bříšku. Práce s dechem a závěrečná relaxace pomohou lépe vnímat své tělo a prohloubit spojení s miminkem.

Cvičení jógy v těhotenství ulevuje od běžných těhotenských potíží (bolesti zad, otoky nohou, zácpa...). Pravidelné cvičení přináší uvolnění a vyrovnanost a lépe připraví ženu na porod.

Pokud nemá žena předchozí zkušenosti s pravidelnou jógovou praxí, doporučuje se začít se cvičením těhotenské jógy od ukončeného 14. týdne. Pokud je nastávající maminka i děťátko v pořádku, je možné cvičit až do porodu. Naopak se nedoporučuje pro těhotné ženy s vysokým krevním tlakem, rizikovým těhotenstvím či po prodělaném potratu. V případě pochybností konzultujte vhodnost cvičení se svým gynekologem.

Popis: Barbora Voháňková
Lektoři: Barbora Voháňková